Студентам

Студентам

Якщо хочеться додому.

Поради щодо стабілізації психологічного стану студентів.

Як стабілізувати свій психологічний стан  відчуття суму за домом.

UNICEF дає декілька порад.

Через війну багато людей в Україні залишили свій дім. Хтось їхав подумки сподіваючись повернутися за декілька днів чи тиждень.

Не звинувачуйте себе ні в чому (не поїхали раніше, поїхали не туди, чому поїхали, а не залишилися тощо). Запам’ятайте: під час війни будь-які прийняті вами рішення про безпеку вашої сім’ї, є правильними.

Відслідковуйте негативні думки та виділіть собі час на них, переключайте себе на позитивні думки/спогади. Фокусуйтесь на позитивних спогадах, які є для вас підтримкою.

Якщо відслідковуєте, що ви застрягли на якійсь думці, переключіть себе на просту дію, наприклад, помийте посуд.

За можливості, підтримуйте спілкування з іншими людьми, не тільки смс-повідомленнями, а й за допомогою відеозв’язку.

Відслідковуйте власне дихання: там де ви завмираєте – якщо ви затамували дихання або воно поверхневе – покладіть одну руку на живіт, іншу на плече та почніть дихати животом.

Дайте собі можливість прожити  емоції – спогади про дім, роботу, близьких, які залишись, можуть викликати сум, тривогу, страх – дозволяйте собі ці почуття, сльози.

Реагуйте на свої потреби та намагайтеся їх задовольняти.

Спогади про дім та бажання повернутись, побачити близьких людей, можуть викликати наступні тілесні реакції: тремор, труднощі із засинанням, прискорене серцебиття, спазми тощо. При цьому можна, якщо тремор – підсилити тремтіння (пострибати, потрусити руками тощо), якщо морозить – накритися ковдрою, якщо труднощі із засинанням – за дві години вимкнути перегляд новин, відслідковувати дихання, обійняти близьких, які поруч, зробити очима 8-ку тощо.

Обмежте перегляд новин, безперервне читання соціальних мереж. Виділіть час для новин та споживайте новини тільки з перевірених джерел.

Виконуйте фізичні вправи, які допоможуть впоратися з напруженням та стресом.

Якщо ви відчуваєте, що ваш стан не змінюється і вам важко з ним впоратись самостійно, вкрай важливо звернутись за професійною психологічною допомогою.

Джерело: https://rda-m-p.gov.ua/novini/poradi-dlya-batkiv-ta-ditej-yaki-zalishili-svoi-domivki-2603/

 

 

Поради першокурсникам щодо адаптації до навчання (вересень 2023)

Адаптація студентів-першокурсників до нових умов навчання дуже складний, багатогранний та динамічний процес, який часто зумовлений новим соціальним середовищем і пов’язаний з необхідністю подолання низки труднощів, що мають як об’єктивний, так і суб’єктивний характер:

  1. Умови нового навчального закладу, структура коледжу, вимоги які ставляться перед студентами, усвідомлення своїх прав і обов’язків.
  2. Нове соціальне оточення (викладачі, однокурсники, сусіди в гуртожитку, соціальна структура міста).
  3. Вимушена перебудова наявних соціальних навичок і звичок.
  4. Різкий перехід до самостійного життя.
  5. Новий студентський колектив, труднощі становлення дружніх стосунків та спілкування.
  6. Дидактична адаптація, яка пов’язана з готовністю студента опанувати різноманіттям нових (порівняно зі шкільними) організаційних форм, методів і змісту навчально професійної діяльності у коледжі, до значного збільшення обсягу навчального матеріалу, до складної мови наукових текстів і вивчення спеціальних предметів тощо.

Першокурсники не завжди успішно оволодівають знаннями не тому, що отримали слабку шкільну підготовку, а через недостатню сформованість якостей, які визначають готовність до навчання у коледжі:

  • недостатня самостійність;
  • невміння контролювати й оцінювати себе;
  • неврахування фізичних можливостей власного організму та індивідуально-психологічних особливостей;
  • відсутність умінь тайм-менеджменту (правильний розподіл свого часу) для самостійної навчальної підготовки й відпочинку;
  • відсутність самодисципліни;
  • неприйняття норм і цінностей нового соціального середовища, а в окремих випадках і протидії цим нормам, цінностям тощо.                                                                                                      

На основі вищезазначеного психологічною службою коледжу були розроблені поради для успішної адаптації студентів перших курсів.

Як швидше і легше адаптуватись до студентського життя?

  1. Простіше ставитися до проблем!
  2. Пам’ятати, що конструктивний (розумний)вихід зі складного становища є завжди! Більше того, він не один!
  3. Ставити перед собою першочергову мету здобуття знань, а не високих оцінок, балів.
  4. Долати лінощі.
  5. Навчитись керувати власним часом. Головна передумова – це визнати існування проблеми неефективного використання часу.
  6. Організовувати правильне чергування режиму праці, побуту та відпочинку.
  7. Давати вихід негативним емоціям, обговорювати проблеми.
  8. Мислити позитивно.
  9. Використовувати методи зняття стресу:
  10. Активний відпочинок: заняття фізичною культурою, спортом; відвідування розважальних центрів, дискотек, прогулянки на свіжому повітрі;
  11. Перегляд хороших фільмів, читання художньої літератури.
  12. Знаходити час на приємне спілкування з друзями, коханою людиною.
  13. Толерантно ставитись один до одного в групі, на курсі. Спокійно приймати їх негативні та позитивні риси.
  14. Вдосконалювати навички ефективного засвоєння матеріалу (при опрацюванні матеріалу фіксувати незрозумілі запитання та обговорювати їх зі студентами, викладачами; розвивати мнемічну сферу).
  15. Дотримуватись раціонального харчування. Не вживати алкогольні та енергетичні напої, окремі лікарські препарати та наркотичні  засоби!
  16. Звертатися за допомогою: Не соромтеся шукати підтримку від вита кладачів, класних керівників або психолога  коледжу, якщо у вас виникають проблеми з адаптацією чи стресом.

Шановні першокурсники! Якщо Ви відчуваєте, що у  Вас виникають складнощі у процесі адаптації до навчання,  звертайтеся до  Психологічної служби коледжу.

 

Формування стресостійкості студентів в умовах онлайн навчання (грудень 2023)

В умовах онлайн навчання студенти переживають відчуття напруги, невизначення, психологічного стресу, що вимагає від викладачів, батьків більшої уваги.                                                    

В грудні 2023 року студенти перших та других курсів проходили опитування по  виявленню ступеня схильності до стресу та стресостійкості, під час дистанційного навчання. При аналізі висновків опитування, зафіксовано  що на фоні  дистанційного навчання, студенти  переживають стан стресу, самотності, неспокою і депресії. Причина цього стану полягає в недостатності спілкування, ізоляції, стресових ситуаціях.  Обмеження взаємодії між студентами негативно вплинуло на молодих людей, через бойові дії в Україні, деякі з них відчули себе самотніми.                                                          

Ось декілька порад для подолання стресу під час дистанційного навчання:

1. Скласти чіткий розклад/режим.

2. Організувати робочу зону.

3. Організувати форму.

4. Робити перерви.

5. Братися до виконання домашньої роботи доцільно не раніше, ніж за годину – півтори після закінчення пар.

6. Знизити очікування і вимоги.

7. Мотивувати й помічати успіхи.

Для того, щоб упоратися зі стресовими ситуаціями під час  дистанційного навчання, Українська асоціація психологів радить адаптуватися до нової академічної реальності такими методами, як:

–  емоційний інтелект;
–  добробут тут і зараз;
–  інноваційне навчання;
–  взаємна підтримка.                                                                                                                         

Емоційний інтелект.

Потрібно навчитися звертати увагу на свої емоції та переживання, відкрито висловлювати їх. 

Добробут тут і зараз. Потрібно не ізолювати себе від оточення: спілкуйтеся в інтернеті з друзями, обговорюйте навчальний процес у студентських чатах, організовуйте розваги в інтернеті, приєднуйтеся до цікавих флешмобів.

Інноваційне навчання. Зосередьтеся на своєму академічному виборі та використовуйте  перерву, щоб краще зрозуміти, що вам насправді подобається, які ваші цілі та ваша стратегія на майбутнє. Подбайте про комфортний особистий простір, організуйте своє робоче місце, навчіться домовлятися про спокій і тишу з родиною під час навчання. Створіть для себе тижневий розклад із правильно розподіленим навантаженням, використовуйте програми з календарними планами та виконуйте завдання разом, щоб не боятися, щось переплутати або забути. Іноді змінюйте свій звичний повсякденний ритм, щоб вийти з рутини і монотонного перебігу подій. Співпрацюйте з одногрупниками над виконанням завдань – це може зменшити навантаження на кожного та зробити навчання більш живим та емоційним.

Взаємна підтримка. Допомагайте одне одному: у навчанні, вирішуючи особисті, побутові проблеми. Будьте уважнішими до людей, поведінка чи емоційний стан яких викликає занепокоєння. Підтримуйте викладачів. Адже вони також відчувають те саме, бо змушені адаптуватися до дистанційної освіти, опановувати нові навички та намагатися використовувати новітні технології. Обговорюйте проблемні моменти, пов’язані з навчанням, оцінюванням, уносьте пропозиції, виявляйте розуміння.

Ще декілька рекомендацій які вам будуть у нагоді.

  1. З’ясуйте, що саме вас тривожить і за­чіпає за живе. Розкажіть про те, що вас тур­бує, близькій людині. Це особливий психо­логічний прийом: проаналізувавши свою проблему вголос, ви дістанетеся до кореня своїх проблем і знайдете вихід із ситуації.
  2. Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нестачу часу.
  3. Навчіться керувати своїми емоція­ми. Вирвати­ся зі стресового кола допоможуть релакційні вправи. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імун­ну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку, організм продукуватиме бажані гормони радості.
  4. Відпочивайте разом із сім’єю.
  5. Фізичні вправи знімають нервове напруження.
  6. Музика – це теж психотерапія. Слухайте спокійну музику.
  7. Бувайте більш на дворі,гуляйте, сидіть в парку, бігайте.
  8. Аби запобігти розчаруванню, невдачам, не треба братися за непосильні завдання.
  9. Постійно концентруйтеся на світлих сторонах життя та подіях – це збереже здоров’я і сприятиме успіху.
  10. Не зловживайте кавою, алкоголем, енергетиками, курінням, вживанням наркотичних речовин.

Є багато різних систем аутотренінгу. На жаль, на те, щоб опанувати їх, у нас ча­сто не вистачає терпіння й часу. А ось зас­воїти кілька формул самозаспокоєння зовсім не важко.

Рівень стресу залежить від самого студента, а якщо точніше, то від його пристосованості до дистанційної форми навчання. Якщо він знає, як працює ця система, то може спокійно підлаштувати її під себе так, щоб йому було максимально комфортно. Проблема стійкості до стресу має велике значення, оскільки саме стійкість до стресу захищає людину від дезорієнтації та різноманітних розладів, закладає основу внутрішньої гармонії, повноцінного психічного здоров’я та високої працездатності. Тому знання всіх цих методів та способів боротьби зі стресом надзвичайно важливе як для студентів, так і для викладачів.

 

Що потрібно знати для безконфліктного спілкування (жовтень 2024)

Вдало вирішений конфлікт – це неабияке вміння. “Конфлікт” – маленьке слово, а скільки різних думок, асоціацій і навіть емоцій, здатне викликати! Згода – наслідок вдалого подолання конфлікту, коли немає переможців і переможених, ображених і незадоволених. Правила поведінки під час конфлікту здаються дуже простими, знайомими з дитинства, але на практиці ми часто нехтуємо ними.

Безконфліктне спілкування – це взаємодія, заснована на взаєморозумінні, толерантності, емпатії, взаємодопомозі, толерантності та дружньому ставленні.

У процесі спілкування між людьми можуть виникнути різного роду конфліктні ситуації, пов’язані з тим, що кожна людина індивідуальна. Всі люди різні, мають різне виховання і світогляд, відрізняються один від одного поглядами на навколишні речі,що відбуваються події і явища.

Саме тому неможливо повністю уникнути конфліктів. Однак не завжди конфлікти призводять до сварок або скандалів. Уникнути конфлікту дозволяє хороше виховання, а також деякі переваги в характері. Конфлікт може бути негативним або позитивним, це залежить від того як його сприймають сторони. Іноді саме конфлікт служить стимулом і поштовхом до певних змін або прогресу.                                                                                       

Уникнути негативної і неконструктивної взаємодії, необхідної для того, щоб не виникло конфліктної ситуації. Досягається це за допомогою безконфліктного спілкування.

 

Основними принципами безконфліктного спілкування є:

– Не навішувати на співрозмовника “ярлики”, уникати стереотипного мислення про інших людей.
– Не допускати навішування “ярликів” на себе.
– У процесі спілкування орієнтуватися на кінцевий результат, а не на відносини.

Прийоми і принципи безконфліктного спілкування:

– Принцип порядності – передбачає ставлення до іншої людини, навіть до незнайомої, як до порядної і гідної поваги, незалежно від її соціального статусу, зовнішнього вигляду, національності і т. д.
– Принцип збереження недоторканності і суверенітету гідності людини – передбачає дотримання між партнерами по спілкуванню взаємної поваги і взаємного дотримання права на честь і гідність.
– Принцип терпимості – спрямований на запобігання руйнування гуманістичної основи, цінностей і норм спілкування.
– Принцип благородства і терпимості – передбачає дотримання правила “спілкування на рівних”, виключення з процесу спілкування будь-яких конфліктогенів, переваги одного опонента над іншим, зарозумілості. Благородство під час спілкування проявляється як тактовність, скромність і делікатність.
– Принцип милосердя – передбачає визнання учасників спілкування такими, якими вони є насправді, в разі якщо людина ділитися своїми проблемами, то необхідно проявити співчуття. Співчуття має бути щирим і заснованими на любові і милосерді до ближнього.
– Принцип ненасильства – передбачає, що процес спілкування повинен протікати без образ, принижень і принижень співрозмовника і оточуючих людей. Кожен з партнерів зобов’язаний поводитися належним чином, незалежно від обставин, що складаються.

Поради для ефективного безконфліктного спілкування

Безконфліктне спілкування має базуватися на таких чинниках:

Емпатія
По-перше, в конфлікті важлива емпатія, як прагнення і здатність найбільш повно зрозуміти і відчути іншу людину. Повинні завжди пам’ятати, що диму не буває без вогню. Кожна людська думка і емоція має своє підґрунтя, і вкрай важливо її усвідомити і відчути, щоб підібрати важливі саме для цієї людини слова, щоб переконати її, без тиску і образ. Кожна людина інтуїтивно відчуває, як ми до неї ставимося і сприймаємо. Навіть усмішка не замаскує зневаги чи іронії. Замість того, щоб вчитися приховувати своє справжнє ставлення до людини за маскою бездоганної ввічливості, слід виховувати в собі щиру повагу до кожного. Всякий конфлікт – життєвий урок, який спонукає нас до саморозвитку, до кращого усвідомлення причин своєї поведінки і причин тих чи інших реакцій людей.               

Володіти собою
По-друге, слід вчитися володіти собою, справлятися з хвилями гніву, які наринули на вас. Одна з психологічних практик – практика “заземлення” негативних емоцій. Вона полягає у візуалізації гніву (це може бути, наприклад, вогненний стовп, іскриста куля, що палає, або щось подібне) і уявному напрямку його до землі. От тільки, під час конфлікту важко зосередитися на емоціях і зануритися повністю у свою уяву. Потрібно прагнути піднятися над ситуацією, спробувати поглянути на себе та опонента збоку і відразу ж нагадати собі, що не емоція повинна керувати нами, а ми емоцією.

Асертивність
По-третє, в психології існує поняття “неконфліктної поведінки”, або ж асертивності, що передбачає не тільки наявність поваги до себе та опонента, але і чесність (відмова від різного роду маніпуляцій, хитрощів), визнання того, що кожна думка має право бути (навіть якщо воно здається нам неправильною, безглуздою, невигідною для нас). Кожна людина має право на свою позицію (навіть якщо ця позиція неприйнятна для нас, і ми чітко усвідомлюємо, що друг глибоко помиляється). Якщо ми з самого початку налаштовані на співпрацю, а не на відстоювання своїх інтересів будь-якою ціною, то можна сподіватися на конструктивне розв’язання конфлікту.

Я – висловлювання
По-четверте, використовуємо прийом “Я – висловлювання”: замість того, щоб “тикати”, вказувати на прорахунки друга, намагаємося окреслити свої потреби, вказати на причини своєї поведінки. Важко не погодитися, що між висловлюваннями “Ти постійно перебиваєш мене! Скільки можна! Дай мені сказати, а то забуду!” і “Мені вкрай важко говорити, коли мене перебивають. Я не можу зосередитися на своїх думках, а ще починаю нервувати”- величезна різниця. Відверто озвучити свої думки та відчуття – це велика сміливість, адже ми відкриваємося іншій людині. Але це потрібно робити, тому ми даємо можливість опоненту краще розібратися в ситуації, краще зрозуміти наші потреби, ми не лукавимо, а отже, викликаємо повагу і довіру до себе.

До того ж слід позбутися звички виправдовуватися і вперто стояти на своєму. Іноді буває дуже важко відверто зізнатися в тому, що аргументи опонента вагоміші наших, але це необхідно навчитися робити. З часом почнемо розуміти, що визнавати помилки та змінювати свої переконання – це зовсім не соромно, соромно бути впертим тільки заради іміджу.

Наше життя неможливо уявити без конфліктів, вони спонукають до розвитку, вдосконалення, рефлексії (але ці цілком позитивні речі відбуваються з нами лише за умов гідної та зваженої поведінки під час конфлікту). Вдало вирішений конфлікт – це неабияке вміння, яке людина набуває з досвідом, звичайно, якщо вона не соромиться визнавати своїх помилок, цікавитися методами самовладання і вчитися позитивно сприймати світ навколо, і з повагою ставитися до інших, не схожих на себе людей.

Використане джерело: https://moyaosvita.com.ua/pedagogika/bezkonfliktne-spilkuvannya/